Works at : AGEL Enterprises as Director. Studied : Nutrition and Health with Dr. Haresh Kumar Kantilal. Location : Bangsar/Wangsa Maju/Ampang/Kuala Lumpur/Bangi. Contact : 0133101221


Sunday, June 21, 2009

APAKAH GEL DI DALAM PRODUK AGEL

Gel dihasilkan melalui pencairan atau hidrasi dua jenis getah atau gam yang terdiri dari guar gam dan xantham gam. Guar gam diperolehi dari kacang guar manakala xantham gam diperolehi dari bjirin jagung. Kedua-duanya tentu sekali berasal dari sumber alam semulajadi.


Gel yang dihasilkan ini terdiri dari rantaian molekul polisakarida yang panjang dan terdapat banyak molekul hidroksil pada tepinya yang boleh menarik air ke dalamnya.

Polisakarida ini ada mengembang di dalam air, jadi hanya kuantiti yang sedikit diperlukan untuk membentuk matrik gel yang tebal. Polisakarida tersusun secara bersilang-silang dan berlengkar-lengkar dan di celah-celah gumpalan ini terdapat ruang yang dinamakan persekitaran mikro ("microenvironment"). Di dalam persekitaran mikro inilah disimpan bahan-bahan makanan tambahan seperti viamin, bahan mineral, pati buah-buahan dan ekstrak tumbuhan.

Gel nutrisi (Agel) adalah berasakan konsep penyimpanan vitamin, mineral, ekstrak buah-buahan dan tumbuhan yang telah mengalami hidrasi yakni telah larut di dalam air di dalam persekitaran mikro di dalam gel, hanya menunggu masa untuk diambil dan diserap ke dalam aliran darah dengan cepat.